• Lagets Mästare är korad!

    Gångna helgen spenderade ÖSK-dam i Norrköping för att slipa på de sista detaljerna och komma varandra ännu närmre som grupp inför serien som startar kommande måndag borta mot Tierp 2. Förutom träningarna genomfördes även en lagtävling där det till slut endast återstod en enda vinnare, ”Lagets mästare”, Moa Eliardsson. Hej Moa och grattis till titeln Lagets Mästare! - Hejsan! Tack så mycket, det är riktigt kul att kunna titulera sig "Lagets mästare". Det är en fin titel! Hur kom det sig att just du vann och var det väntat från din sida? - Först och främst så var det ju tack vare mitt lag, lag orange som gjorde ett superjobb i alla deltävlingar som gjorde att jag tillslut kunde stå i en nervig final med Emelie. Sen har vi såklart mina omtalade nyinköpta skor som måste haft en del inverkan på hur det gick haha! ;-) Väntat var det kanske inte men hade inte så mycket till val med både en syster och kusin i laget som hade höga förväntningar på mig haha! Hur upplevde du Norrköpingslägret i stort annars? - Det var ett riktigt lyckat läger och något som jag verkligen behövde som en påminnelse över hur roligt det är att tillhöra ett lag med massvis av underbara tjejer och ledare med tanke på att jag tidigare velat över hur jag ska göra med fotbollen i fortsättningen. Träningarna och aktiviteterna flöt på och var roliga, jag önskar att vi kommer kunna hitta på liknande saker oftare och kanske släppa lite på det allvar det ibland kan bli när serien väl dragit igång! Något speciellt minne som du kommer att bära med dig? - Finns många bra minnen jag bär med mig efter den här helgen, speciellt att jag fick äran att vara den första som fick bära den vackra blomman som huvudbonad. Sen finns det så klart lite tristare minnen så som att mamma fick åka akut till Linköping pga tandvärk medan resten av laget var och badade/bastade och shoppade och såklart att vi inte fick ta del av det stora efterrättsbordet som stod uppdukat och frestade de flesta i laget.. Seriepremiär borta mot Tierp på måndag, hur kommer det att gå? - Seriepremiären är alltid en nervig match oavsett motstånd och Tierp kommer troligen vara ett av de bättre lagen vi kommer möta under säsongen. Vi har några nya i laget som förhoppningvis hunnit komma in ordentligt i vårt spel och vi vet att om vi får igång spelet som vi vill så är vi svårslagna. Jag tror på en jämn match och att Östhammar tillslut kommer stå som vinnare efter ett slutresultat som visar 1-2. Var hittar vi ÖSK-dam när serien är färdigspelad? - Vi har sagt att vi ska satsa på att hamna topp 2 och där uppe tror jag vi avslutar säsongen! Hemsidan önskar Moa och hela laget lycka till nu när serien närmar sig. Under veckan ska vi också försöka få tag i ledartrojkan och se hur dem tänker nu när det börjar ”på riktigt”. Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 26 apr 2017 0kommentarer
  • ÖSK-dam är vidare i Upplandscupen

    Sista matchen i Upplandscupens grundomgång blev en riktig ”fem-etta” för ÖSK-dam. 5-1 mot Oland innebär att ÖSK-dam nu är vidare till slutspel i Upplandscupen. Inför matchen var vi införstådda med att vi nog kommer tillåtas ha mycket boll och att det kommer att gå fort när Oland ställer om till anfall. Det fick vi bittert erfara redan efter ca 10 minuter då Olands vindsnabba forward springer sig fri från nästan halva plan och rullar in 0-1 bakom Pillan. Tjejerna behåller trots målet lugnet och fortsätter att metodiskt ”mala ner” Oland med säkert passningsspel. Dock har vi svårt att lyckas få till de riktigt heta chanserna. I minut 22´får vi en frispark en bit utanför Olands straffområde och Elin M sätter snyggt dit kvitteringen ribba in. Vi fortsätter att anfalla men får vänta ända tills matchminut 44´ innan Ida från snäv vinkel hittar bortre burgaveln. 2-1 och ledning i halvtid. I halvtid pratar tjejerna själva om att vi kanske försöker spela lite väl mycket efter marken och vi kommer överens om att försöka med några längre bollar då och då. Andra halvlek hinner knappt börja innan Ida med en perfekt ”långboll” hittar vår vindsnabba forward Elina som inte gör något misstag utan rullar in 3-1 in minut 46`. Resten av halvleken blir sedan en enahanda historia där vi anfaller och Oland försöker ställa om på kontringar. Men i andra halvlek har vi bättre koll på deras forward och närmare än en hörna kom dem inte målet. Starkt gjort ändå av Pillan att stå i shorts hela matchen. Även framåt spelar vi väldigt bra i andra halvlek och hade inte Olands målvakt gjort en så bra match hade siffrorna kunnat bli ännu större. Nu dröjde det ända fram till 77´ minuten innan 4-1 kom då Elin A påpassligt tåar in en boll på hörna. Precis i slutet av matchen springer sig även Jossan P fri efter ännu en assist av mittfältets gigant Ida och rullar in slutresultatet 5-1. Tjejerna gör en helt igenom solid insats och ger egentligen Oland inte en chans. Oland ska dock ha en eloge för sitt slit genom hela matchen trots att det antagligen inte gick som de önskade. I veckan tränar tjejerna på onsdag innan det på fredag bär av till Norrköping på träningsläger för att finslipa formen inför seriepremiären borta mot Tierps IF den 1 maj. Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 18 apr 2017 0kommentarer
  • ÖSK och Oland gör upp om en plats i slutspelet!

    Annandagpåsk, Måndag 17/4 kl. 16:15, spelar ÖSK-dam en direkt avgörande match mot Olands FF om vilka som följer med Films SK till slutspelet i Upplandscupen.För våra röd-vita tjejer räcker det med oavgjort medans Oland behöver alla tre poängen. Läget i truppen är numera oförskämt bra och vi kommer för första gången i år vara tvungna att lämna tjejer utanför 16-mannatruppen. Glädjande är också att Amanda Ström nu påbörjat sin rehabträning efter operationen. Olands FF befinner sig i år i samma läge som ÖSK-dam gjorde under fjolårssäsongen. Ett ungt spelskickligt lag som precis avslutat sin flicklagstid för att nu mäta sig mot damer i alla åldrar. De började Upplandscupen med att bokstavligen krossa div 3 laget Danmark och har efter det förlorat mot både Vaksala och Film efter jämna matcher. Detta kommer inte att bli nån enkel match för ÖSK-dam, var så säkra. Ät upp sista påskgodiset och kom för att se dessa två unga offensiva damlag göra upp om plats i Upplandscupens slutspel. Matchen spelas på Gimo Konstgräs Måndag 17/4 Kl. 16:15. Matchtruppen: Pillan - Natha - Alina - Tilde El. - Jossan P. - Ida - Moa Er. - Elin A. - Elin M. - TT - Elina - Amanda Wah. - Johanna - Sölle - Emelie & Sudden. Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 14 apr 2017 0kommentarer
  • Emelie Cordoba förstärker ÖSK-dam

    För bara lite drygt en vecka sedan hörde en tjej av sig till ÖSK-dam och undrade ifall det gick bra att vara med och träna. Självklart gjorde de det. Enligt egen utsago hade hon inte spelat boll på fyra år….men av det syntes ingenting, möt Emelie Cordoba. Hej Emelie, och välkommen till ÖSK-dam! - Tack Vem är Emelie Cordoba? - Jag är 22 år gammal, bor och jobbar i Uppsala. Jag spelar ishockey i Almtunas damlag och numera även fotboll med ÖSK-dam. Matchdebut efter endast två träningar, hur kändes det? - Riktigt kul! Men otroligt jobbigt…jag är van med hockeybyten vilken kändes rätt snabbt ha ha ? Vilken är din favoritposition? - Oj, jag har för vana att spela lite överallt men inner- eller yttermittfält kanske. Dina intryck av ÖSK-dam så här i början? - Ett väldigt härligt gäng, kände mig välkommen direkt. Till sist…(pojkvännen) Viktors AIK eller (svärfar) Lars-Oves Frölunda? - Varken eller, jag är 100% Brynäsare!!! Emelie har verkligen smällt in bra i truppen och det känns som om hon varit med betydligt mer än bara 1 ½ vecka. Hemsidan och hela ÖSK-dam hoppas att hon kommer att trivas hos oss. Nu är tjejerna matchfria fram till den 17 april då Upplandscupens gruppspel avslutas med match mot Olands FF. En match som blir en ”ren final” om vilka som följer med redan klara Films SK till slutspel. Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 4 apr 2017 0kommentarer
  • ÖSK-dam besegrar Vaksala SK med 2-0!

    ÖSK-dam besegrade på söndagen div 3 laget Vaksala SK med klara 2-0 på bortaplan. Precis som i matchen mot Danmark startade våra tjejer matchen riktigt bra och kunde efter halva första halvleken ha haft ledningen med både ett och två mål. Men trots ett markant spelövertag över hela banan så lyckades tjejerna inte få in bollen i mål första 45 minuterna och det stod följaktligen 0-0 i paus. I pausen låg fokus på att fortsätta jobba hårt och försöka behålla initiativet. Framför allt insåg vi att det var hårt jobb som skulle krävas då vi efter första halvlek endast hade en avbytare kvar på bänken efter att Lisa och Tilde D fått utgå med skador. Vaksala ville också ha ett ord med i leken och tog över bollinnehavet i andra halvlek. Pillan som spelade stabilt hela matchen ställdes dock inte på några större prövningar i målet utan tjejerna försvarade sig med den äran. Ca 10 min in i andra halvlek väljer vi att ta vår första straff. Straffen är bra slagen av Elin men målvakten gör en kanonräddning högt upp mot sitt vänstra kryss. Tjejerna lät sig inte nedslås av missen utan håller spelet väl uppe och i matchminut 64´ väljer vi att ta straff nummer två. Födelsedagsbarnet Ida gör inget misstag utan rullar bestämt in 1-0 i målvaktens högra hörn och det var tur att hon var så bestämd för annars hade nog målvakten tagit den med, hon var riktigt duktig på straffar. Efter vårt ledningsmål trycker Vaksala på för kvittering vilket öppnar upp för kontringar till våra röda tjejer. Med Elina och TT på topp så kändes det halvfarligt varje gång bollen kom upp mot dem då de var klart snabbare än sina motståndare. Det är också på kontring som matchen avgörs. Elina driver bollen mot mål och attackeras hårt av inte mindre än tre Vaksalatjejer. Trots bevakningen lyckas hon ändå få fram bollen till en helt friställd Jossan P som inte gör något misstag utan rullar in slutresultatet 2-0 till ÖSK. Hela laget förtjänar 5 plus i betyg då dem håller ihop lagdelarna perfekt hela matchen trots att det emellanåt är riktigt högt tempo. Ett extra plus går dock till födelsedagsbarnet Ida som dominerade på mittfältet och som inte det vore nog bjöd hon på muffins efter matchen… :-) Värd ett omnämnade är också vår nya tjej Emelie Cordoba. Emelie fick debutera mot riktigt svårt motstånd och gjorde det med den äran. Hemsidan ska naturligtvis försöka nå henne för en kommentar. Nu är tjejerna matchfria fram till den 17 april då Upplandscupens gruppspel avslutas med match mot Olands FF. En match som blir en ”ren final” om vilka som följer med redan klara Films SK till slutspel. Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 3 apr 2017 0kommentarer
  • Nyförvärv debuterar mot Vaksala SK i Upplandscupen

    Ny match och en ny tuff utmaning väntar tjejerna i ÖSK-dam. På söndag åker vi nämligen till Årsta IP´s konstgräs för att ta oss an Vaksala SK i Upplandscupen. Läget i truppen är fortsatt lite halvkrassligt. Vi kommer att åka till Vaksala med en trupp på 16 tjejer men av dessa är tyvärr inte alla redo för 90 minuter p g a olika anledningar. Saknas helt gör förutom de gravida och långtidsskadade även Sölle och Moa Er p g a jobb samt Elin A som är ute i backarna. Roligare är det då att kunna presentera ännu ett nyförvärv. Emelie Cordoba kommer att förstärka upp laget under säsongen. Emelie är en kraftfull spelare med bra blick och tillslag. Precis vad vi behöver och det ska bli kul att se henne i match för första gången. Vaksala SK har haft ett par tuffa säsonger och kommer under nästa säsong att ha sitt representationslag först i div 3. Trots degraderingen är Vaksala en av Upplands ledande föreningar när det gäller dam- och flickfotboll. En titt på deras hemsida skvallrar också om en förening som nu siktar uppåt igen, kanske med start redan i år? Matcherna mot lag som kommer högre upp i seriesystemet än oss själva är verkligen ett perfekt sätt för oss att se vad vi gör bra och vad vi kan utveckla. Denna match är inget undantag och vi kommer försöka ge Vaksala bra motstånd och kanske kan vi även bli en obehaglig överraskning? Matchen spelas på Årsta IP´s konstgräs söndag 2/4 Kl. 14:00. Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 31 mar 2017 0kommentarer
  • ÖSK-dam kryssade mot div 3 laget Danmarks IF

    ÖSK-dam lyckades under söndagen att spela 2-2 med topplaget i div 3 Danmarks IF i Upplandscupen. Tjejerna går ut och visar de betydligt mer erfarna Danmarkstjejerna att detta inte kommer att bli nån lätt match. Med bra fart under fötterna lyckas tjejerna störa bolltrygga Danmark högt upp i banan och stjäl bollen gång på gång i deras uppspelsfas under första halvlek. I matchminut 21´ ger denna höga press resultat då TT sätter press på sin back så pass att Elina kan bryta passningen. Elina avancerar sen några meter innan hon snyggt placerar in 1-0 högt och otagbart för Danmarks målvakt. Spelmässigt får nog halvleken anses vara jämn men de farligaste målchanserna har ÖSK-dam (bl a har vi även en boll i ribban) så 1-0 i paus behöver ingen be om ursäkt för. I andra halvlek har verkligen Danmark bestämt sig för att visa vilket duktigt lag dem är. Redan från början tar dem över allt spel och våra tjejer får mer eller mindre rikta in sig på att försvara i 45 minuter. Redan två minuter in på andra halvlek kommer också kvitteringen till 1-1 då Danmark kommer igenom på vår vänsterkant och inspelet från sidan ger deras forward öppet mål. ÖSK bestämmer sig då för att ta sina bonusstraffar (2 till antalet) i relativt tät följd. Alina sätter säkert den första men Danmarks målvakt räddar tyvärr straff nummer två. Resten av matchen blir sen en enahanda historia där Danmark trycker på och våra tjejer i ÖSK-dam kämpar med näbbar och klor för att freda sitt mål. Kvitteringen kommer i matchminut 71´ via en ”tåfis” som blir en perfekt lobb över annars frenetiskt kämpande Sölle i Östhammarsmålet. Mer mål blir det inte i matchen och ÖSK-dam kämpar sig således till ett kryss mot detta mycket duktiga motstånd. Nu har tjejerna visat i de två senaste matcherna att dem båda kan spela och kämpa sig till poäng. Nu börjar en ny vecka som avlutas med match mot ännu ett div 3 lag, nämligen Vaksala SK som tar emot ÖSK-dam i Upplandscupen nästa söndag, 2/4. Mer inför den matchen kommer så klart senare i veckan. Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam Fotboll A-lag Damer 27 mar 2017 0kommentarer
  • Danmarks IF väntar i Upplandscupen

    Söndag, 26/3, kl 11:45 stoppar domaren pipan i munnen på Gimo konstgräsplan för ÖSK-dams tuffaste utmaning så här långt in på säsongen. I vår andra match i Upplandscupen står nämligen div 3 laget Danmarks IF på andra planhalvan. Läget i truppen är tyvärr lite halvkrassligt. Tilde E´s knä vill inte riktigt läka och Elin M som varit poängbäst hittills har hastigt blivit sjuk. Utöver dessa har vi frånvaro av olika anledningar på ytterligare nio (9!) tjejer. Trots detta kommer vi till start med 14 konkurrenskraftiga tjejer som kommer att ge Danmark en bra match, det är jag säker på. Glädjande är att Elina hittat hem från Filipinerna och kliver rakt in i startelvan, hennes rutin kommer att bli oerhört viktig för oss på söndag. Danmarks IF slutade förra säsongen tvåa i div 3. De hamnade bara tre poäng efter seriesegrarna Bälinge och dessa två lag stod i en klass för sig. Nu på försäsongen har dem blandat och gett, antagligen mycket beroende på att dem gått runt på mycket folk. Segrarna mot div 2 lagen Fanna och nyss nämnda Bälinge imponerar dock. I cupen har dem däremot gått på pumpen mot våra seriekollegor Film (0-3) och mot unga Olands FF blev förlustsiffrorna hela 2-10. Återstår att se vilket lag dem mönstrar på söndag men då det är deras enda match denna helg ställer vi in oss på riktigt tufft motstånd. Tufft motstånd är ingenting som skrämmer tjejerna i ÖSK-dam utan tvärtom får vi då chansen att mäta oss mot riktigt bra fotbollstjejer och kanske lära oss ett eller annat. Vad? Det tar vi efteråt. ;-) Truppen på söndag: Sölle – Lisa – Alina – Natha – Britta – Moa Er. – Ida – Jossan P – Elina A. – TT – Elina – Amanda Wah. – Johanna - Tilde D & Moa El. P.S. Igår hade vi ytterligare en ny tjej som provade på att träna med ÖSK-dam...finns det 8 underverk? Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 24 mar 2017 0kommentarer
  • Visa fler nyheter