3 nya poäng till ÖSK-dam
ÖSK-dam visade (framför allt i andra halvlek) med eftertryck vilka som var det bättre laget på Björkvallen och besegrade tabelljumbon SK Iron med klara 0-4. Tjejerna rivstartade matchen och skapade matchens första hörna innan ens tio sekunder var spelade och i andra minuten kom också första målet. Tilde E slår en lång frispark in i straffområdet, Elin M tar emot bollen och placerar in 0-1 utan chans för målvakten. Laget behöll sedan trycket och i matchminut 13´trodde vi att det stod 0-2 då Amanda S ger Elina öppet mål men Irons tränare ville annat och ropade till domaren att det var offside…trots att Elina var långt bakom Amanda vid passningstillfället…så inget mål. Efter detta tar sig Iron in i matchen lite grann medans vi frångår vårt fina spel och gör lite för mycket på egen hand. Matchen är i detta läget ganska så chansfattig men det som skapas kommer från ÖSK-dam. I halvlekens absolut sista minut slår Elin M en lång boll över Irons backlinje, Elina springer lätt ifrån sina bevakare och fri med målvakten rullar hon in 0-2. I paus pratar vi mycket och att börja spela ”tillsammans igen”. Att hålla bollen inom laget med tålamod och på så vis få fler tjejer involverade i spelet samtidigt som Iron får springa sig trötta, och som tjejerna gör det… Andra halvlek är ren uppvisning ifrån de röd-vita tjejerna och Iron kommer knappt över halva planen. Trots det får vi vänta ända tills matchminut 61´innan 0-3 kommer. Vår duktiga 02:a Wilma får bollen från Amanda S, vänder inåt och hittar Ida som placerar in bollen högt och otagbart för målvakten. Tjejerna fortsätter sen att skapa chanser och 0-4 kommer då Elina passar fram Elin M till hennes andra mål i matchen då 76 minuter var spelade. Tjejernas andra halvlek mot Iron är riktigt bra och med lite mer skärpa i avsluten hade även denna match kunnat sluta 8-0, precis som vårmatchen gjorde. Vi är dock mer än nöjda med de fyra målen framåt, nollan bakåt och framför allt de tre poängen. I och med att Ullfors och Film spelade oavgjort är nu Häverödal ny tvåa 7 poäng bakom ÖSK-dam men med en match mindre spelad. Just Häverödal är laget som står näst på tur för ÖSK-dam, men ni får hålla er till tåls…matchen spelas på IP den 3 september kl 16.00 Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam.
Fotboll A-lag Damer
21 aug 2017
0kommentarer
Ny bortamatch för ÖSK-dam!
Krutröken från derbyt mot Film har lagt sig och tjejer är efter ännu en träningsvecka redo för nästa uppdrag. På söndag tar tjejerna bilen och far till Björnvallen i Björklinge för att ta sig an SK Iron. Läget i truppen är sådant att vi ännu inte har lyckats få tillgång till alla spelare efter uppehållet. Trots det kommer vi återigen med ett slagkraftigt lag till start som är beredda att göra allt för att bärga ytterligare tre poäng. SK Iron har haft en tuff säsong och har efter sju spelade matcher fortfarande en nolla i poängkolumnen. Trots det så har vi den största respekt för detta unga och tufft spelande lag. I första matchen mellan lagen stod det länge och vägde innan ÖSK-dam på fem minuter gick från 0-0 till 3-0 strax innan pausvilan. Den matchen slutade sedan 8-0. Låt oss hoppas att tjejerna kan återupprepa den insatsen, i så fall ska Iron göra något riktigt bra för att inte de 3 poängen ska följa med hem till Östhammar. Har du söndagskvällen fri? Varför inte leta dig till Björklinge och Björkvallen för att heja fram ÖSK-dam. Matchstart, söndag 20/8, kl 18:00. Truppen: Pillan – Natha – Tilde – Lisa – TT – Moa – Ida – Britta – Elin M. – Amanda S. – Elina – Emelie – Johanna – Sudden och Wilma A. Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam.
Fotboll A-lag Damer
19 aug 2017
0kommentarer
Slitvargen Amanda belönades med blomman mot Film
Derbyt mot Film utvecklade sig som många vet till en enda lång kamp. Den som troligen sprang och slet mest av alla var Amanda Ström och för det belönades hon med matchens blomma. Hemsidan fick tag i henne så här några dagar efter… Hej Amanda, vilket derby det blev! Hela laget sprang kopiöst många meter och du kanske mest av alla, var får ni inställningen ifrån? - Tja! Jag tror att alla ville ta revansch från förra matchen och vi peppar varandra hela tiden. Man märkte av att dom blev trötta och efter 2-2 var det både tunga ben och huvuden från deras sida och det går ju inte att få bättre tändvätska då sista 10! 1 mål, 1 ass och en ordnad straff…bästa matchen för året? - Det var väldigt skönt att vi vann och alltid kul att bidra med poäng, jag hade bra känsla i kroppen innan match så det var en grymt skön vinst! Spelmässigt tycker jag inte att det var årets bästa match men absolut krigar/inställningsmässigt på alla! Ny bortamatch till helgen mot SK Iron, vad behöver vi förbättra inför den? - Ja då är det bara att ladda om för där kommer det behövas samma krig/inställning då vi kommer ihåg att dom spelar väldigt tufft och fysiskt, men vågar vi rulla boll och inte slå bort för enkla passningar kommer målen också Hur slutar den och vem avgör? - Jag hoppas inte att vi behöver lita på att någon ska få avgöra matchen utan att hela laget gör en lika bra insats som sist. Men jag säger att vi vinner matchen med 4-0 och om det behövs avgör TT genom att trycka in både boll och målis i buren. Till sist…kan man bli gravid av borelia? - Oklar fråga, det har jag aldrig hört talas om och det hoppas jag verkligen inte :-D Hemsidan hoppas att Amandas tips slår in och frågan om ifall man kan bli gravid eller inte av borelia är fortfarande lite oklar….kanske lillasyster Alina har svar på frågan? Vi kollar upp det i slutet av säsongen. Har du söndagskvällen fri? Varför inte leta dig till Björklinge och Björkvallen för att heja fram ÖSK-dam. Matchstart, söndag 20/8, kl 18:00. Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam.
Fotboll A-lag Damer
16 aug 2017
0kommentarer
ÖSK-dam vände och vann derbyt mot Films SK
Vilket derby! Publik, spelare och ledare på Björkparken i Film slets mellan hopp och förtvivlan oavsett vilket lag man höll på. Till slut var det ÖSK-dam och dess anhängare som fick jubla högst. ÖSK-dam vinner ett otroligt tufft derby mot Films SK med 3-2. ÖSK-tjejerna provade dagen till ära på en ny avsparksvariant och den höll så när på att resultera direkt då Elina blir fri med målvakten som dock räddar bollen till hörna. Tjejerna behöll sen trycket mot Film så det kändes väldigt orättvist när hemmalaget tar ledningen på sitt första skott mot mål i matchminut 9´. Film kom i och med målet in i matchen och spelet jämnades ut, kanske att dem t o m tog över bollinnehavet något. Några riktigt farliga målchanser skapades dock inte åt något håll förrän Film utökar sin ledning till 2-0 på en fin inläggsfrispark i minut 32´. Detta blev dock den tändvätska våra röd-vita tjejer behövde och bara två minuter senare rundar Elina sin back och hittar Amanda snett-inåt-bakåt som inte gör något misstag utan placerar in 1-2 högt och otagbart för Films duktiga målvakt. Underläge 1-2 i halvtid och lite ommöbleringar i laget för att få en lite mer offensiv prägel på laget tillsammans med ett gäng tjejer som var fast beslutna om att inte åka hem tomhänta var precis vad som behövdes. Framför allt inställningen att aldrig ge sig var medicinen för dagen. Andra halvlek var nämligen en enda lång kamp utan riktig struktur i spelet från något håll. I matchminut 63´ tar sig Amanda in i straffområdet och vräks (något onödigt) omkull. Elin M gör inget misstag utan sätter straffen säkert. Nu kom matchen i ett skede som påminde mer om två trötta boxare som gick för att få in ett knock-out slag och spelet böljade fram och tillbaka. Känslan var ändå , trots att vi var rejält trötta, att vi orkade mer och skapade lite mer halvchanser än hemmalaget. Så kom då avgörandet. Films målvakt skickar iväg en utspark som Moa kan nicka framåt på mittplan, Amanda skarvar den vidare och Elina kommer först och kan lobbskjuta 2-3 i minut 86´ förbi en utrusande målis. Sista minutrarna kämpas av och laget kunde äntligen få jubla över höstens första trepoängare. Nu börjar en ny vecka som avslutas med ytterligare en bortamatch, den här gången går resan till Björklinge och match mot SK Iron Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam.
Fotboll A-lag Damer
13 aug 2017
0kommentarer
Tuff bortamatch väntar ÖSK-dam i Film.
Nya friska tag. Det är veckans mantra när tjejerna nu laddar för match mot erkänt tuffa Films SK. Efter den tunga förlusten mot Tierp har tjejerna nu haft en riktigt bra träningsvecka och man känner att det är ett revanschsuget gäng som vill spela match igen. Tidigare under säsongen har vi mött Film två ggr. Först i cupen, en match som slutade 2-2, och sen i serien hemma på IP där tjejerna vann en tuff match med 2-1 efter att Pillan bl a räddat en straff. Så ni förstår säkert att det är en tuff match som väntar våra hjältar. Läget i truppen är lite ”spretigt”. Vi saknar med säkerhet kapten Natha, måldrottningen Jossan och Emelie som dragit igång hockeysäsongen med Brynäs IF. Tur då att vi har en så pass stor och bred trupp så att vi ändå kan ställa upp med ett slagkraftigt lag. Matchen spelas imorgon, lördag 12/8, på Björkparken i Film med start kl. 13:00. Truppen: Pillan – Lisa – Tilde E. – Britta – Elin A. – Moa – Ida – TT – Elin M. – Amanda S. – Elina – Sudden – Johanna – Sibben och Tilde D. Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam.
Fotboll A-lag Damer
11 aug 2017
0kommentarer
Förlust mot Tierp i omstarten.
Upptakten av ”höstsäsongen” 2017 blev inte riktigt vad vi tänkt oss. Tierp vann rättvist på Östhammars IP med 2-4 efter att ha varit väldigt effektiva på fasta situationer. Tierp tog tidigt tag i matchen och visade att dem verkligen var här för att ta revansch från premiäromgången. ÖSK-dam försvarade sig bra inledningsvis och det som avlossades mot mål tog Emma säkert hand om. Tjejerna hade svårt att få till något eget spel mot ett kompakt Tierp och därför kändes det som en skänk från ovan då TT på assist från Amanda Ström kontrade in 1-0 i minut 17´. Nu trodde vi nog lite till mans att det skulle släppa för tjejerna men bara fyra minuter senare var det kvitterat och tio minuter efter kvitteringen gör Tierp också 1-2 på en väl avvägd frispark. Efter Tierps ledningsmål har ÖSK-dam sin bästa period i matchen. Amanda Ström fälls och Emelie visar att ÖSK-dam minsann också kan skjuta frisparkar och vi har 2-2 efter 33´spelade. Sista kvarten av första halvlek är som sagt vår absolut bästa period i matchen så förhoppningar fanns ändå om att det skulle lossna spelmässigt i andra halvlek. Tyvärr är det en sån dag där ben och huvuden inte riktigt orkar vara med oss och Tierp är spelförande även i andra halvlek. Dem gör ytterligare två mål på hörna (de hade några riktigt långa spelare) där dem var farliga varje gång. ÖSK-dam skapar några halvchanser i andra halvlek men är i ärlighetens namn inte riktigt nära att störa Tierp denna kväll. Hemsidan vill absolut inte ta ifrån Tierp någonting men det var uppenbart att matchen mot Gimo två dagar tidigare satt kvar i benen hos våra röd-vita tjejer. ”Benen känns som betong”, sa t ex Jossan P när hon byttes ut i mitten av andra halvlek. Att lägga en träningsmatch mot ett så kvalificerat motstånd bara två dagar innan seriematch är så klart en stor ledarmiss och vi får se om dem hänger löst i ledarstaben eller får en vecka till på sig att rätta till det här. På lördag har tjejerna chans till revansch då dem beger sig till Film för en ny tuff match. Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam.
Fotboll A-lag Damer
11 aug 2017
0kommentarer
Dags för andra halvlek
Då är det dags för tjejerna att sparka igång andra halvlek av årets seriespel. På andra planhalvan står Tierps IF 2 och matchen spelas på IP med start 18.45 ikväll. Läget i truppen är lite skadeskjutet men ändå stabilt och truppen ser som vanligt stabil och stark ut. I mål kommer återigen unga Emma Landberg att chansen efter hennes fantastiska insats i träningsmatchen mot div 2 laget Gimo IF. Vi har även glädjen att få med oss två tjejer från flicklaget (Meja och Linnéa) som i första hand är med för att se och lära. Återstår att se om dem även får några minuter på planen. Tierps IF 2 har med sitt unga lag blandat och gett i årets seriespel. Dem har t ex vunnit mot starka Ullfors och förlorat några jämna matcher. Enda ”bottennappet” resultatmässigt för deras del lär anses vara premiären mot ÖSK-dam då vi vann med hela 10-0, så det lär vara ett revanschsuget bortalag som besöker oss. Skulle tjejerna lyckas med målsättningen att ta tre poäng ikväll kommer laget att ta ett bastant grepp om förstaplatsen i serien. Med samma inställning och insats som i träningsmatchen mot Gimo så är Tierp tvungna att göra en oerhört bra match för att så inte ska ske. Så ta en liten paus från båtarna och festivaltältet i Öregrund och kom upp till IP för att stötta fram tjejerna till ytterligare tre poäng på hemmaplan. Truppen: Emma – Meja – Linnéa – Natha – Tilde E. – Tilde M. – Jossan P. – Lisa – Ida – Moa – Amanda S. – Elina – Elin A. – Emelie – Johanna & Britta. Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam.
Fotboll A-lag Damer
4 aug 2017
0kommentarer
ÖSK-fotbolls nye ordförande väljer att blicka framåt
I och med omtaget kring ÖSK-dam förra året har vi ju vid flera tillfällen valt att kalla oss ”nya” ÖSK-dam vilket ju i ärlighetens namn är en sanning med modifikation. ÖSK-dam har en lång och imponerande historia som vi är väldigt stolta över. En som däremot är ny och som får symboliserar hela det nya kring ÖSK-fotboll är Jessica Smedjegård. Med Jessica vid rodret har föreningen fått en ”generationsväxling” även vid ordförandeklubban och hemsidan har så klart kollat vad hon tycker om ”nya” ÖSK-dam så här långt. Damlaget toppar serien under sommaruppehållet. Från din sida, förväntat eller bättre än väntat? Jag hade förhoppningar om att det skulle vara bra driv i år men att laget toppar serien är bättre än väntat. Kanon bra! Har dem platsen kvar även när serien är färdigspelad? Om lagandan är kvar och alla spelare håller i och håller ihop så ja, absolut! Av det du sett..vem eller vilka har imponerat mest på dig? Svårt, jag tycker det här laget är ganska jämlika i prestation. Men Natha och Ida är nog de spelare som fångat mitt intresse flest gånger. Jag vill även passa på att lyfta fram ledarstaben i dam-laget. De har ett engagemang och en vilja som imponerar och inspirerar. Damlaget i serieledning, nytt café, nytt klubbhus och en ren allmän upplyftning av IP. Håller du med mig när jag säger att det blåser positiva vindar kring ÖSK-fotboll just nu? Ja verkligen, det känns toppen! Vad beror det på? Det är nog flera saker som bidrar till det. Vi fått in lite nya krafter i sektionsstyrelsen vilket känns otroligt glädjande. Vi har ett damlag som har bra driv och sprider positiv energi samtidigt som vi ser en ljus framtid i ungdomslagen. Jag tror även att många har blivit bättre på att se hela ÖSK-fotboll som “sitt lag” att jobba för. Positivt engagemang smittar av sig och det är just det har vi gott om nu. Till sist….”nya” ÖSK-dam eller Old Ladies? Old Ladies kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat. För där har idrotten och vår klubb varit bidragande till en gemenskap som är alldeles underbar och som håller, både på och utanför fotbollsplan. Men med det i tankarna väljer jag att blicka framåt och säger ändå....….. nya ÖSK-dam! Hemsidan bockar, bugar och tackar Jessica för att hon tog sig tid att svara på våra frågor. Vi hoppas också på ett långt och lyckligt ordförandeskap i ÖSK-fotboll. Håll utkik, det kan hända grejer på hemsidan…när som helst. Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam.
Fotboll A-lag Damer
6 jul 2017
0kommentarer
Visa fler nyheter