• Elin blev årets flitigaste myra

    I lördags hade tjejerna den sedvanliga avslutningen med prisutdelningar i alla möjliga och omöjliga kategorier. Tre priser sticker dock ut ifrån mängden, det är ”träningsflitigaste”, Årets spelare/MVP och skyttedrottningen. Hemsidan håller som bäst på att jaga dem allesammans men den första vi fick stopp på var årets träningsflitigaste, Elin Mattsson. Hej Elin, årets träningsflitigaste! Grattis och bra jobbat. - Hej o tack! Vad är det som drivit dig att gå på alla träningar? - Jag bestämde mig tidigt på säsongen att jag skulle ligga med i toppen av träningsligan i år. Jag insåg väl att i de här sällskapet måste man träna för att ta plats och de visade sig ju vara precis så. Sen att vi har så himla roligt på alla träningar gjorde de ju inte så svårt att motivera sig att åka. Någon träning som du minns lite extra? - En av de sista träningarna vi hade nu på hösten, på Vallen, allt stämde för alla i varje övning, de var riktigt roligt att engagemanget fanns även på sena hösten och på dåligt underlag. Om man ser till årets poängskörd så kan man väl säga att all träning gav resultat också? - Ja nu har jag inte riktigt koll på hur många poäng jag gjorde (16+6 reds anmärkning) men visst är man i bra form, får spela på en favoritposition och har grymma tjejer runtomkring sig så kommer poängen också. Nu väntar div 4 nästa säsong, hur kommer det här laget att stå sig där? - Laget kommer stå sig bra i div 4 och jag tror på övre halvan om inte rentav topp 3. Kommer du att försvara din titel som träningsflitigast även under 2018? - Nej jag har flaggat för att familjen kräver lite mer av min närvaro nästa säsong så varken träningsflit eller poängskörden kommer vara i topp nästa år. Till sist…du såg ut att gå poänglös från hockeybockeyn i lördags, var målvakterna för bra? - Jag måste nog protestera på påståendet om att jag gick poänglös i lördags! Jag gjorde faktiskt de första målet! Vi hade ju turen att få ha Gert i alla våra matcher men de svider ju lite att behöva göra mål på Djurgårds-Kalle. Och finalförlusten mot Leksandslaget svider... Vi tackar Elin för hennes tid och en fantastisk insats under 2017. Speciellt tackar vi för målet på "Djurgårds-Kalle". Även om Elins engagemang inte blir lika stort under kommande säsong så hoppas vi att hon dyker upp med jämna mellanrum, om inte annat så kanske hon stöttar upp i vårt nystartade ”utvecklingslag”! Mer om det kommer på hemsidan längre fram. Just nu har tjejerna lite välförtjänt vila tills förberedelserna inför 2018 drar igång. Då är du välkommen till IP för matcher i div 4. Men håll utkik…på hemsidan har säsongen bara börjat ;-) Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 30 okt 2017 0kommentarer
  • ÖSK-dam klara för div4!

    ÖSK-dam spelar 2018 i div 4! Trots att sista matchen slutar med förlust står det nu klart att ÖSK-dam avancerar i seriesystemet och nästa år får spela div 4 fotboll. På ett blåsigt och regnigt Bälinge IP vann hemmalaget rättvist med 3-1…men vad gör väl det! Matchen som sådan var ingenting att skriva hem om, i all fall inte första halvlek. Ett taggat hemmalag kom ut och spelade mer eller mindre ut oss under första halvlek. Tjejerna kan tacka turen och Pillan i målet för att underläget inte var mer än 1-0 i halvtid. Det sägs att alla lag ibland gör en dålig halvlek…men de bra gör inte två i rad. Detta stämmer väl in på ÖSK-dam under söndagen. Andra halvleken är betydligt bättre än den första och med vinden i ryggen får tjejerna mer och mer att säga till om. Därför känns det lite orättvist när Bälinge får in 2-0 på i princip sitt första anfall i andra halvlek och det på ett läge som inte ser så där jättefarligt ut. Tjejerna fortsätter dock att kämpa på tålmodigt, väl medvetna om att resultatet ändå räcker för avancemang. När Tilde Eliardsson sen når Amanda Ström med en långboll i matchminut 89´där Amanda rundar målvakten och rullar in 1-2 kan hela laget slappna av. Kanske lite väl mycket, för direkt efter målet tillåts Bälinge sätta sitt tredje och matchens sista mål fram till slutresultatet 3-1. Sett över två halvlekar vinner hemmalaget rättvist men tjejerna visar återigen vilken moral de har. Att efter en mindre bra halvlek ändå ”ta sig i kragen” och göra match av det hela är ingenting annat än beundransvärt. Att det är just Amanda som får rulla in dagens enda mål känns också rättvist då hon slet och jobbade hårt över alla 90 minuter. Nu får tjejerna lite välförtjänt vila tills förberedelserna inför 2018 drar igång. Då är du välkommen till IP för matcher i div 4. Men håll utkik…på hemsidan har säsongen bara börjat ;-) Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 9 okt 2017 0kommentarer
  • På söndag SKA det avgöras!

    Nu ska det avgöras! På söndag, 8/10, åker ÖSK-dam till Bälinge för att spela den andra och sista kvalmatchen till div 4. För motståndet står Bälinge IF 2 och förutsättningarna ser väldigt bra ut för ÖSK-dam. Laget kan t o m förlora med några mål och ändå vara klara för avancemang (utförligare info längst ner för den som är intresserad). Matchstart söndag, 8/10, kl. 15.00 på Bälinge IP konstgräs. Läget i laget är lite vingskjutet. Moa Eriksson kommer att missa matchen p g a bruten handled och även Moa Eliardssons smärta i knät är av det slaget att hon i dagsläget är utanför truppen. Gällande Elina Janssons lårskada tas beslut på matchdagen om huruvida det blir spel eller inte. I övrigt har många av tjejerna nu fått besök av ”höstkråkor” men vår förhoppning är att dem har flyttat ut innan söndag. När läget ser ut som det gör är ledarstaben återigen lyckliga över att förfoga över en stor trupp och har valt att plocka med 16 tjejer till matchen. Bälinge IF 2 vann div västra 9 poäng före tvåan Östervåla IF2 och enda poängtappet kom i 3-3 matchen mot just nämnda lag. De har under säsongen mäktat med hela 76 mål och med endast 13 insläppta slutade dem med en imponerande målskillnad på +63. Precis som inför Märstamatchen räknar hemsidan återigen med två framåtlutade lag som anser att anfall är bästa försvar. Så se till att tillbringa söndagen i Bälinge och stötta tjejerna i årets sista match, en match som vi hoppas blir både sevärd och spännande. Truppen: Pillan – Natha – Britta – Tilde E – TT – Emelie – Ida – Jossan – Elin M. – Amanda – Elina – Sudden – Lisa – Matilde – Wilma & Sölle Förutsättningarna: ÖSK-dam avancerar till div 4 om… …dem vinner matchen …spelar oavgjort eller.. …förlorar med högst 4 måls marginal. Skulle tjejerna mot förmodan förlora med 5 eller fler måls marginal blir dem beroende av resultatet i matchen mellan Märsta IK och Bälinge IF 2 helgen efter. Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 6 okt 2017 0kommentarer
  • Skadetung förlust i Upplandscupen!ÖSK-dams cupäventyr 2017 t

    ÖSK-dams cupäventyr 2017 tog igår kväll slut på ett regnigt och halt konstgräs i Gimo. Bollskickliga Rimbo IF vann rättvist med 2-4 men våra rödvita tjejer stod upp bra så länge orken och avbytare fanns. Att Rimbo skulle vara det bollförande laget var nog alla som tagit sig till Gimo införstådda med och så blev också fallet. Rimbo spelade med högt bolltempo, framför allt på mittfältet, redan från start. En som också startade i högt tempo var Elina Jansson, så pass högt att hon redan efter ett par minuter tvingas utgå med en befarad muskelbristning i baksida lår. Lika bollförande vi varit tidigare under säsongen, lika försvarande fick nu prova på att vara. Tjejerna gör det fantastiskt bra och trots det enorma bollövertaget är målchanserna Rimbo skapar mestadels långskott som Pillan säkert och lugnt plockade ner i första halvlek. Det är dock på en retur efter skott som Rimbo får in 0-1 i matchminut 38´. Vi väljer då att ta vår första bonusstraff direkt efter och Elin Mattsson gör inget misstag utan sätter bollen högt upp i målvaktens högra kryss till 1-1 vilket också blir halvtidsresultatet. Försvarsspelet och inställningen i första halvlek är grymt över hela banan. En som verkligen personifierar denna inställning i första halvlek är Moa Eriksson. Det visar sig efter matchen att hon spelat 40 minuter med bruten handled utan att säga till eller vilja kliva av. Med två spelare borta p g a skada inser vi att det kommer att bli en riktigt jobbig andra halvlek då vi endast har en avbytare kvar att tillgå. Tjejerna fortsätter dock att kämpa heroiskt och det dröjer till minut 65´ innan Rimbo åter tar ledningen till 1-2. Återigen kliver då Elin Mattsson fram och kvitterar på vår andra straff till 2-2, denna gång till vänster om målvakten. Tio minuter senare gör Rimbo 2-3 och denna gång lyckas vi tyvärr inte kvittera på vår sista bonusstraff. Detta i kombination med ytterligare en skada, vilket innebar att vi nu var helt utan avbytare, gjorde att tjejerna inte orkade resa sig ännu en gång. Rimbo kan sen i sista minuten göra ytterligare ett mål och vinner välförtjänt med 2-4 och får nu möta Fanna BK i semifinal. Lycka till säger vi. Tjejerna ska ändå hyllas för den insats de gör under 90 minuter och visar verkligen att de är ett lag med stor potential inför framtiden. Nu laddar tjejerna om för att försöka säkra en plats i div 4 nästa säsong genom att på söndag åka till Bälinge för sista kvalmatchen mot just Bälinge IF 2. Mer om den matchen kommer senare under veckan. Hemsidan tackar och bugar för en fantastisk kämpainsats och önskar en snabb återhämtning på Elina Jansson, Moa Eriksson och Moa Eliardsson. Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 4 okt 2017 0kommentarer
  • Kvartsfinal i Upplandscupen!

    Imorgon, tisdag 3/10, är det dags för tjejerna att snöra på sig skorna för kvartsfinal i Upplandscupen. För motståndet står nyblivna div 1 laget Rimbo IF. Matchen spelas på Gimo konstgräs med start kl. 19.30. Läget i truppen är förkylt. Det gör att laget blir ganska så lätt för tränarna att ta ut då dem bara behöver pricka i dem som inte har kråkor i näsan. Men trots detta och det svåra motstånd som väntas har ÖSK-dam en sådan bredd i år att det inte ska behöva påverka vår prestation någonting. Rimbo IF slutade i år tvåa i div 2 och gör därmed Bälinge IF sällskap upp i div 1 nästa säsong. GRATTIS till det! I och med att det skiljer så pass många divisioner har hemsidan i övrigt dålig koll på Rimbo som lag. Men kommer man tvåa i div 2….ja, då är man med all säkerhet bra på alla positioner. ÖSK-dam har trots allt tre straffar till sin hjälp och kommer även du och stöttar från sidan kan vi kanske tillsammans ge detta duktiga lag en rejäl match. Välkommen till Gimo Konstgräs, imorgon, tisdag 3 oktober kl. 19.30! Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 2 okt 2017 0kommentarer
  • Drömstart i kvalet till div 4

    ÖSK-dam fick i lördags en drömstart på kvalet till div 4 genom att mer eller mindre utklassa seriesegraren från div 5 Östra Märsta IK. När matchen var slut lyste klara 5-0 på resultattavlan och tjejerna är därmed väldigt nära avancemang till div 4 2018. Första halvlek var utan tvekan en av de bästa laget presterat på hela säsongen. När Amanda Ström assisterar Elin Mattsson till 1-0 i matchminut 6´ hade det lika gärna kunnat vara lagets andra eller tredje mål. Tjejerna visade med besked att den här chansen till avancemang inte ska glida dem ur händerna och startade matchen i ett tempo som fick de bollskickliga tjejerna i Märsta IK att se mer eller mindre paralyserade ut. En som verkligen visade att hon trivs när matcherna ”gäller något” var Elina Jansson. Det kändes farligt varje gång hon var i närheten av bollen och hon gjorde följaktligen både 2-0 (minut 11´) och 3-0 (minut 26´). När Elin Mattsson placerade in 4-0 på straff (hands) i minut 40´kändes matchen redan avgjord. Märsta var dock på inget sätt dåliga men det dröjde ända tills en halvtimme var spelad innan de skapade sin första målchans. De spelade sig då fram till ett ”halvt” friläge men Pillan visade att även hon var taggad för matchen genom att göra en grym benparad. Snacket i paus handlade nästan uteslutande om utmaningen att både orka och klara av att bibehålla spelet från första halvleken. Väl medvetna om Märstas offensiva kvalitéer ville vi verkligen måna om den fina målskillnad vi var på väg att skaffa oss. Andra halvlek blev inte helt oväntad mer jämn i spelet. Märsta tog sig längre upp i banan och skapade en del målchanser men stod inte Pillan i vägen så hade hon hjälp av både backar och mittfältare som offrade sig hänsynslöst för att hålla motståndarna mållösa. Även om Märsta jämnade ut spelet i andra halvlek var det ingen tvekan om att ÖSK-dam var det bättre laget även i andra halvlek. Chanserna var kanske inte lika många som i första men de var betydligt fler är Märstas. När Amanda Ström i minut 66´ hinner före Märstas målvakt på en djupledsboll blåser domaren för dagens andra och årets solklaraste straff. Ida Andersson förvaltar straffen på bästa sätt och placerar in 5-0 bakom Märstas målvakt som för övrigt var deras klart bästa spelare denna eftermiddag. En dag som denna är det lätt att vara en del av ÖSK-dam. Glädjen efter matchen var både påtaglig och välförtjänt. Att prestera en fotboll som denna när det ”gäller som mest” är något tjejerna ska vara ordentligt stolta över och berömmet från publiken lät inte vänta på sig. Det är också lätt att stirra sig blind på de fem fina mål vi gör framåt men ska heller inte glömma bort det fantastiska försvarsspel som görs över hela banan. Pillan tillsammans med hela backlinjen och övriga ”nollar” ett lag som gjort minst två mål i varje match de spelat innan under säsongen… Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 2 okt 2017 0kommentarer
  • Kvalet till div 4 startar hemma på IP!

    Kvalet är här! Imorgon lördag inleds kvalet till div 4 med match mot Märsta IK hemma på IP, matchstart 15.30. Kvalet spelas mellan segrarna i div 5 Norra (ÖSK), Östra (Märsta) och Västra (Bälinge 2). Av dessa tre lag får två stycken spela div 4-fotboll 2018. Matcherna kommer säkert att bli både nerviga och spännande men oavsett hur det går kommer det att bli en bra erfarenhet för tjejerna. Läget i truppen är lite ”utspritt”. Vi har en hel del återbud av diverse anledningar men som vanligt har vi ändå en trupp som har alla chanser att prestera bra fotboll. Matilde Andersson som återupptagit sin fotbollsträning under hösten är för första gången med i truppen och det tillsammans med lillasyster Wilma som imponerat stort under hösten. Märsta IK vann div 5 Östra genom att på bortaplan i sista omgången besegra Danmarks IF 3 i en ren seriefinal. De har under året spelat 16 matcher, vunnit 13 och bara förlorat 1 av dem. Imponerande statistik som inte blir sämre av att de dessutom mäktat med hela 82 mål, så det är med all säkerhet ett offensivt lag som besöker oss. Av dessa mål sticker skyttligavinnaren Marceline Malombo ut med hela 21 fullträffar under året. En härlig utmaning för vår backlinje att ta sig an henne. Det är lätt att imponeras av Märstas säsong och statistik men kom ihåg att den är mer eller mindre identisk med vårat lags. Våra tjejer har mäktat med 63 mål under seriespelet men det är på 12 matcher vilket ger ett snitt på 5,25 mål/match mot Märstas 5,13 mål/match. Så kom i tid, ät korv och håll i hatten för det kan bli en ordentligt underhållande match mellan två framåtlutande lag. Östhammars IP, Lördag 30/9 kl. 15.30! VÄLKOMMEN! OBS! ALLA besökare bjuds på korv av vår sponsor Upplands VärmeCenter AB Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 29 sep 2017 0kommentarer
  • Upplands Värmecenter hoppas på mycket publik till kvalet!

    Upplands Värmecenter AB bjuder ALLA på korv! På lördag 30/9, kl 15.30 spelar ÖSK-dam den spännande kvalmatchen mot Märsta IK. För att höja feststämningen ytterligare har vår sponsor Upplands värmecenter beslutat sig för att bjuda ALLA besökare på korv i kiosken. Hemsidan fick tag i Oskar Bengtsson som själv hörde av sig och föreslog arrangemanget. Hej Oskar, ni på Upplands Värmecenter ska tydligen bjuda alla på korv när tjejerna spelar sin kvalmatch mot Märsta…varför? - Ja, vi som sponsor till laget kände att vi vill göra något för att visa vår uppskattning till tjejernas fantastiska säsong. ALLA iblandade, spelare, ledare och publik är väl värda en korv! Vad var det som fick er att gå in som sponsor till ÖSK-dam från början? - Vi har ett stort idrottsintresse och vill att det ska gå bra för våra lokala lag. Sedan kändes det rätt att satsa på damfotbollen. Det har ju visat sig att det var ett väldigt bra beslut. Förutom korven…varför ska man ta sig till IP för att se matchen på lördag? - För att det kommer att bli en bra match framför allt. En kvalmatch är alltid lite extra spännande. Dessutom är det ju sista chansen för i år att se detta duktiga lag på hemmaplan! (cupmatchen på tisdag ska spelas i Gimo) Hur går det då tror du, för tjejerna i kvalet? - Dom kommer fixa det! Till sist…varför ska man köpa sin kamin hos Upplands Värmecenter? - Framförallt ska man göra det för att man känner att man vill handla av oss. Att vi ger dig som kund en bra köpupplevelse och service. Men också för tryggheten att ha leverantören av sin kamin på orten om man har funderingar efter genomförd affär. Hemsidan tackar Oskar och hans kollegor för detta generösa initiativ. Att ha sponsorer som inte bara stöttar ekonomiskt utan också verkligen följer med i ”vad som händer” är för ÖSK-dam både glädjande och inspirerande. Tack till alla er som på något vis stöttat ÖSK-fotboll under året! Se nu till att var på IP och stötta tjejerna med både närvaro och korv! Matchen spelas nu på lördag, 30/9, kl. 15.30 Mer inför matchen kommer här på hemsidan under morgondagen. Oskar och hans kollegor hittar du enklast via www.varmecenter.com Tack för uppmärksamheten! / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 28 sep 2017 0kommentarer
  • Visa fler nyheter