• Seger i Bälinge - ÖSK-dam ett steg närmare serieseger

    En fartfylld och välspelad match från båda lagen slutar till sist med bortaseger för ÖSK-dam med 1-5 mot Bälinge IF2. Första halvlek börjar i ett rasande tempo från båda lagen. ÖSK-dam är dock det lag som behärskar tempot bäst och efter bara tre minuter serverar Elina (för vilken gång i ordningen?) Elin Höglund som pangar in 0-1 från nära håll. Bälinge håller dock spelet väl uppe och matchminut 11´ får dem en hörna som snyggt skruvas in i Pillans bortre gavel till 1-1. ÖSK-dam låter sig däremot inte påverkas av den snöpliga kvitteringen. Bara sex minuter senare är det Elins tur att bjuda tillbaka till Elina. Med en perfekt djupledsboll blir Elina helt fri och placerar behärskat in 1-2. Direkt efter målet sticker Bälinge åter igen upp i ett snabbt anfall och Pillan får göra en riktigt bra frilägesräddning. Med en kvittering där hade matchen kunnat få ett helt annat ansikte. Istället börjar Bälinge mattas efter den tempostarka inledningen och det utnyttjar våra röd-vita tjejer hänsynslöst. Mellan matchminut 31´ till 34´ gör ÖSK-dam inte mindre än 3 mål och punkterar mer eller mindre matchen. Samtliga tre mål kommer till genom att tjejerna vågar fylla på med folk framåt och de allt mer tröttkörda Bälingetjejerna får inte riktigt undan bollen. Först är det Ida Andersson som snappar upp en dålig rensning och skjuter in 1-3, sen är det Moa som är vaken på en lite sämre inspark. Hon får fram bollen till Amanda som passar fram Elina till sitta andra och ÖSK´s fjärde mål till 1-4. Slutligen är det Elin Höglund som även hon lyckas bryta en inspark. Elin gör allting själv och fastställer både halvtids- och slutresultatet 1-5. Andra halvlek blir eller mindre en transportsträcka mot slutsignalen. Bälinge försöker komma upp lite högre i banan ett tag i mitten på halvleken men ÖSK-dam reder utan större problem ut den fem-minuters-perioden. Istället visar tjejer återigen upp ett stort tålamod genom att hålla bollen inom laget med ständiga kantbyten och fina fantasifulla kombinationer anfallsmässigt. Chanser för ytterligare mål saknades verkligen inte men en duktig inhoppande målvakt i Bälinge och stolparna (Amanda x 2) räddade Bälinge från ytterligare baklängesmål. Segern innebär att tjejerna sätter ytterligare press på UEIF/Olands FF i jakten på seriesegern. På söndag spelar tjejerna sin sista hemmamatch (mot Märsta IK) i div 4 för säsongen. Vinst där och det räcker med kryss i sista matchen mot just UEIF/Olands FF för serieseger. Så missa inte avslutningen! Matchen mot Märsta på söndag, 9/9, spelas hemma på IP med start kl. 17.00. Mer inför den kommer senare hemsidan. Nyfiken på vad som händer inom ÖSK-dam? Följ oss på FB och Instagram (@oskdamfotboll) Matchdagar går de flesta av våra matcher att följa via appen Sportswik. Tack för uppmärksamheten / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 4 sep 2018 0kommentarer
  • Tre matcher kvar - Först ut Bälinge IF2 på bortaplan

    Tre matcher kvar och ÖSK-dams försprång på en (1!) poäng i toppen gentemot UEIF kvarstår. Nu är det så speciellt att medans våra röd-vita tjejer spelar två matcher innan matchen mot UEIF har dem speluppehåll….en väldigt speciell situation men utnyttjar vi den rätt så kan det bli en härlig avslutning den 16 september. Men först ska som sagt två matcher klaras av och först ut av dem är Bälinge IF2. Matchen spelas måndag 3/9 på Bälinge IP´s konstgräs kl. 19.30. Läget i truppen är för en gångs skull lite tunt. Några efterhängsna skador, utlandsresor och barnvaktsproblem gör att truppen inte riktigt ser ut som den brukar. Istället får Matilde och Lisa chansen. Två tjejer som förtjänat mer speltid i div 4 men tuff konkurrens och även här lite jobb och skadebekymmer har bidragit till den sparsamma speltiden. Bälinge IF2 är precis som GUSK och ESK ett ungt lovande gäng tjejer som kommer att vara riktigt duktiga om några år. Bälinge drabbades i våras av en del långtidsskador och ifall dem tjejerna är på väg tillbaka kan det vara ett riktigt slagkraftigt lag vi får möta så det gäller att vi är på tå från början. ÖSK-dam kommer till start med två riktigt bra prestationer i ryggen. Enköping borta var en väldigt kontrollerad match och toppmatchen mot Skuttunge kan ha varit det bästa som presterats sedan denna skribent började uppdatera hemsidan. Nu finns inget att spara på längre. Ta bilen till Bälinge och hjälp tjejerna fram emot seriesegern. Matchstart Måndag 3/9 på Bälinge IP´s konstgräs kl. 19.30. Nyfiken på vad som händer inom ÖSK-dam? Följ oss på FB och Instagram (@oskdamfotboll) Matchdagar går de flesta av våra matcher att följa via appen Sportswik. Tack för uppmärksamheten / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 2 sep 2018 0kommentarer
  • Alina belönades med svampen i comebacken

    Borelian visade sig vara en graviditet som hållit Alina borta från fotbollen ungefär halva förra säsongen och upptakten av denna. Nu är hon åter i full träning och i matchen mot Enköping var hon tillbaka i startelvan för första gången den här säsongen. Alina har ett lugn och en pondus på planen som lätt smittar av sig till andra och matchen mot Enköping var inget undantag. Hon var så bra att Moa skickade svampen vidare till just henne… Comeback efter ”mammaledigheten” från start och utsedd av Moa till matchens svamp direkt, hur kändes det? - Ja så himla kul att spela 90 minuter igen! Det kändes bra hela matchen och såklart jätte kul när någon annan också tycker det! Ni gav verkligen inte Enköping en chans, hur upplevde du matchen? - Nej verkligen inte. Jag tycker att i första halvlek hade vi i backlinjen lite mer att göra än i andra. Men som sagt dom hade inte en chans. Rolig match att spela! Matchen efter, mot Skuttunge, var lika bra den och du skickade svampen vidare till Pillan, varför? - Verkligen en bra insats av alla i laget. Jag tänkte innan matchen att om Pillan håller nollan igen så ska hon få svampen, och det gjorde hon! Visst Pillan hade väl inte överdrivet mycket att göra men det ligger många matcher i grunden för den där svampen! Tre matcher kvar och det ser ut att bli ett race in i det sista mot UEIF som vi möter i sista matchen. Vilka tar hem seriesegern? - Ja det blir spännande, men jag tror absolut att vi tar hem seriesegern! Det skulle vara fantastiskt kul att veta att det är helt klart när vi spelat sista matchen. Till sist…Amanda efterlyste gofika från dig i sin intervju här på hemsidan, när får vi njuta av den? - Men hallå!! Jag har faktiskt bjudit på glasstårta, synd bara att det var på en träning med ovanligt få brudar där... så jag får väl köpa med mig något gott en gång till här framöver :-) Förutom att Alina är en väldigt duktig fotbollsspelare är hon lika viktig på sidan om. Snabb att berömma våra unga lovande tjejer och har alltid nära till skratt även om det är på hennes egen beskostnad. Nyfiken på vad som händer inom ÖSK-dam? Följ oss på FB och Instagram (@oskdamfotboll) Matchdagar går de flesta av våra matcher att följa via appen Sportswik. Tack för uppmärksamheten / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 1 sep 2018 0kommentarer
  • ÖSK-dam vann den viktiga matchen mot Skuttunge!

    ÖSK-dam har skaffat sig ett bra utgångsläge inför de tre matcher som återstår av div 4. I toppmatchen mot serietrean Skuttunge visade tjejerna upp ett både vägvinnande och underhållande spel. Matchen slutade rättvist 3-0 till hemmalaget. Första halvlek inleddes med att ÖSK-dam satte högsta fart direkt med hög press och snabba vägvinnande kombinationer. Efter bara fyra minuter bryts ett Skuttungeuppspel på mitten. Bollen lyfts fram mot Elin Höglund som med en snygg nicktouch friställer Amanda Ström. Amanda gör inget misstag utan rullar in 1-0. Efter målet fortsätter ÖSK-dam att dominera spelet med aggressiv press och tålamod i bollinnehavet. Efter ca halvtimmen spelad är det dags för 2-0. Tilde Eliardsson (som gör en helt igenom superb insats) hittar kussen Elina med en lång genomskärare. Återigen ett friläge för ÖSK-dam och ett lika säkert avslut från Elina fastställer halvtidsresultatet till 2-0. Andra halvlek är spelmässigt den första lik med ett dominant hemmalag och ett väl kämpande Skuttunge som mest fick inrikta sig på försvar. Mer än ett par halvchanser och några hörnor var faktiskt det enda ÖSK-dam släppte till mot Pillan. Pillan fick istället vara med och bygga upp anfallen från sin målvaktsposition. Något vi pratat om innan match var att eftersom Skuttunge har en så duktig målvakt måste vi vara ”hungriga” på eventuella returer. Elina visade att hon lyssnat då hon snabbt hugger på sin egen retur med kvarten kvar och fastställer då även slutresultatet, 3-0. ÖSK-dam vinner alltså fullt rättvist och fick även beröm av sina motståndare efter matchen. Skuttunge gör försvarsmässigt en bra match men ÖSK-dam var under lördagen numret för stora. Nu börjar en ny vecka som är helt matchfri både i div 4 & 5 under helgen. Nästa match är istället på måndag då tjejerna åker för bortamatch mot Bälinge 2. Ett lag vi har revansch att utkräva på efter förlusten i kvalet till div 4 i höstas. Vårens match mellan lagen blev inställd då Bälinge tvingades lämna w.o. Nyfiken på vad som händer inom ÖSK-dam? Följ oss på FB och Instagram (@oskdamfotboll) Matchdagar går de flesta av våra matcher att följa via appen Sportswik. Tack för uppmärksamheten / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 28 aug 2018 0kommentarer
  • Näst sista hemmamatchen på fotbollens dag!

    Det börjar dra ihop sig till slutspurt för tjejerna i div 4. Det återstår nu fyra matcher och laget har skaffat sig en bra position. ÖSK-dam leder serien en poäng före Upplands Ekeby IF och strax bakom dem skuggar serietrean Skuttunge. Just Skuttunge är laget som besöker oss under fotbollens dag, lördag 25/8, i årets näst sista hemmamatch i div 4, matchstart 14:00. Läget i truppen är fortsatt bra även om en del efterhängsna skador och jobb så klart påverkar det faktum att vi ska försöka fylla två lag till helgen. Ett bra samarbete med vårt flicklag gör dock att vi inte har några större problem att ställa två slagkraftiga lag på benen. Skuttunge SK ligger som tidigare nämnts på tredje plats i tabellen och de enda poängtapp de råkat ut för är två förluster (båda mot UEIF) och krysset mot ÖSK-dam i våras. Det är ett fysiskt och starkt lag som lever mycket på seriens bästa (?) målvakt som även besitter ett grymt tillslag så omställningar är något vi verkligen får se upp med. ÖSK-dam har efter poängtappet mot Rimbo verkligen taggat upp både på träning och match. Man kan se i ögonen på tjejerna att dem bestämt sig för att behålla förstaplatsen i tabellen. För att klara det ska man även klara av matcher av den här karaktären. Kan tjejerna bara hålla känslorna i styr och inte bli ”övertaggade” är hemsidan övertygad om att ÖSK-dam kommer vara det bättre laget på lördag. Kom ner till IP på lördag, 25/8! Fotbollens dag pågår redan från kl. 10 och avslutas med ÖSK – Skuttunge i div 4 kl. 14:00 Är ni nyfikna på hur det går för tjejerna gör ni säkrast i att följa @oskdamfotboll på instagram och/eller ÖSK Dam Fotboll på facebook. Matchdagar går de flesta av våra matcher att följa via appen Sportswik. Tack för uppmärksamheten / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 24 aug 2018 0kommentarer
  • Moa har utvecklat sitt fysiska spel

    Kampmomentet är en viktig del inom fotbollen och kanske den biten som är svårast att lära sig om man inte har det ”naturligt”. För de yngre tjejerna i vårt lag är matcherna med mycket kamp rejäla utmaningar fortfarande. En av dem som i år verkligen tagit för sig i närkampsspelet är Moa Eriksson vilket kom väl till pass i matchen mot Rimbo. Hon gjorde det så bra att Matilda Wiik gav henne svampen. Utsedd av Wiiken till matchens svamp i den tuffa drabbningen mot Rimbo, hur upplevde du matchen? - Matchen va tuff, förmodligen en av dom tuffaste vi kommer spela i år. Men det är kul att se vi fortsätter kämpa trots underläge och att vi aldrig ger upp, vilket har lett till att vi fortfarande inte förlorat någon match. I motiveringen lyfte Wiiken fram din utveckling i framför allt det fysiska spelet, är det något du känner också? - Kanske inte just utveckligen under året, men jag märker skillnad från förra året. Ibland går det bra och ibland mindre bra men det "växer" man nog sig in i. I matchen mot ESK var det aldrig något snack om vilka som skulle vinna och du utsåg Alina till matchens svamp, varför? - Alina gjorde ett grymt jobb utan misstag så hon va värd svampen. Väldigt kul att hon är tillbaka och fortfarande lika duktig! Fortsatt serieledare, håller ni platsen säsongen ut? - Ja, så länge vi spelar som vi gör nu så håller vi platsen Till sist...matchens svamp 2 gånger men ännu ingen sång till din ära, bitter? - Jaa lite bitter, nejdå snarare tvärtom. Igår tränade tjejerna sista träningen innan helgens matcher och det så väldigt skärpt och koncentrerat ut. Först ut i helgen är en riktigt tuff utmaning i div 5 borta mot serietvåan Häverödals SK. Matchen är imorgon, fredag 24/8, med avspark kl. 19.00. I div 4 väntar tuffast möjliga motstånd då serietrean Skuttunge besöker IP. Första matchen lagen emellan slutade 2-2 så fotbollens dag avslutas med en riktig rysare. Matchstart Lördag 25/8 kl. 14.00. Är ni nyfikna på hur det går för tjejerna gör ni säkrast i att följa @oskdamfotboll på instagram och/eller ÖSK Dam Fotboll på facebook. Matchdagar går de flesta av våra matcher att följa via appen Sportswik. Tack för uppmärksamheten / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 23 aug 2018 0kommentarer
  • Bestämt ÖSK-dam besegrade ESK 2

    Det var ett bestämt ÖSK-dam som klev ut på en otroligt fin C-plan på Enavallen. Tjejerna var fast beslutna att inte hamna i samma fälla som i hemmamatchen mot Rimbo och gav inte ESK 2 skuggan av en chans. När domaren blåste av matchen hade tjejerna säkra 7-0 med sig hem. Första halvlek inleds med att tjejerna sätter full fart framåt. Trots att det är ESK som har avspark dröjer det inte mer än 3 minuter innan Wiiken lägger en fin boll längs kanten till Elin H. Elin tittar upp och ser en helt fri Elina framför mål. Inga misstag och 1-0 direkt. Tjejerna sätter hög press och trots att ESK försöker spela sig igenom är det helt enkelt stor skillnad i tempo på lagen. I matchminut fastnar ESK i tjejernas press, Elin H får fram bollen till Wiiken som rullar in 0-2. Efter 30´spelade minuter upprepar sig mönstret och Elin får återigen fram bollen till Matilda Wiik. Den här gången rullas det ingenting utan Wiiken stänker upp 0-3 i bortre klyk. Ett mål som visade sig bli halvlekens sista. Andra halvlek blir den andra lik där ÖSK-dam helt enkelt är ett nummer för stora för de tappert kämpande ESK tjejerna. Det dröjer dock dryga 20 minuter in i halvleken innan nästa mål faller och det kan ESK tacka sin otroligt talangfulla och unga målvakt för. I minut 67´ kommer Elin återigen igenom till vänster och serverar Amanda Ström fram till 0-4. Det blev signalen för ett smärre målkalas. Ca tio minuter senare är ställningen 0-7 efter att Elin H, Amanda och slutligen Elina gjort varsitt mål. En helt igenom solid insats av hela laget. Aggressivitet och tålamod var dagens ledord och det levde dem verkligen upp till. Vissa anfall var rena skolboksexemplet ändå från backlinjen och framåt. Nu börjar en ny vecka som innehåller en tuff uppgift i div 5 på fredag borta mot serietvåan Häverödal och kanske ännu viktigare….På lördag (under fotbollens dag) kommer trean i div 4 Skuttunge på besök!!! Boka in det redan nu. Är ni nyfikna på hur det går för tjejerna gör ni säkrast i att följa @oskdamfotboll på instagram och/eller ÖSK Dam Fotboll på facebook. Matchdagar går de flesta av våra matcher att följa via appen Sportswik. Tack för uppmärksamheten / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 20 aug 2018 0kommentarer
  • Ny tuff uppgift väntar ÖSK-dam, bortamatch mot ESK 2

    Det drar ihop sig för ännu en match i div 4. Även denna gång väntar en tuff match då tjejerna på söndag, 19/8, åker till Enköping för match mot ESK 2. Läget i truppen är för en gångs skull lite skral. Vi åker till Enköping med endast tre avbytare då många är borta på grund av jobb och vi har även fått en liten skadelista. ESK 2 ligger för närvarande så mycket i mitten man kan i vår serie, 5:a. Det gör dem efter 3 vinster, 1 oavgjord och 4 förluster. Bortsett från matchen mot oss (15-0) har deras förluster kommit i jämna matcher där dem t ex förlorade med uddamålet mot Skuttunge och bara med 0-2 mot serietvåan UEIF. Så det gäller att våra tjejer är vakna och beredda på hård kamp från början i denna match. ÖSK-dam har slickat såren efter den tuffa matchen mot Rimbo och onsdagens träning kan ha varit den mest fartfyllda och koncentrerade under året. Man kunde nästan ta på revanschlusten. Så trots stort manfall denna helg är truppen som åker iväg bra nog för att komma hem med tre poäng. Har du söndagen fri och undrar hur det ser ut i de västra delarna av vårt län. Ta bilen till Enköping och Enavallens C-plan under söndagen 19/8. Matchen börjar kl. 14.00! Truppen: Pillan - Alina - Malin - Tilde - Wiiken - Moa - Ida - TT - Amanda - Elina - Elin H. - Wilma - Cattis - Sibben. Är ni nyfikna på hur det går för tjejerna gör ni säkrast i att följa @oskdamfotboll på instagram och/eller ÖSK Dam Fotboll på facebook. Tack för uppmärksamheten / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 18 aug 2018 0kommentarer
  • Visa fler nyheter