• Vinst i utepremiären!

    Under hemsidans dvala har ÖSK-dam legat på allt annat än latsidan. Sedan vårt senaste inlägg har dem hunnit med att komma trea i BKV damcup i Norrtälje och även startat igång matchandet utomhus. Premiärmatchen var även premiär i 2019 års upplaga av Upplandscupen. På andra sidan stod UIF. UIF gjorde 2018 en ”ÖSK-dam” d v s att dem gick obesegrade genom sitt seriespel…det var bara det att dem gjorde det en serie högre upp. Det nyblivna div 2 laget var också dem som tog tag i bollen och höll den inom laget bäst. ÖSK-dam så lite nervösa ut och hade stor respekt för sina motståndare. Däremot så låg dem väldigt bra i sina positioner och UIF hade svårt att utnyttja sitt bollinnehav till målchanser. Efter ca kvarten spelad började dock våra röd-vita tjejer ta för sig mer i matchen och kanske var det just därför som UIF fick lite yta strax utanför straffområdet. UIF-tjejen avlossade ett bra skott men turligt nog för oss så tog den i ribban och Pillan var bra med på returen. Nu var dock spelet i sig utjämnat och även ÖSK-dam började vaska fram halvchanser. Elin och Elina kom gång på gång runt sina backar men det blev bara ”nästanchanser”. Med ca 10 min kvar av halvleken får trots allt Elin Höglund ett friläge men stolpen räddar denna gång UIF. 0-0 i halvtid men känslan i omklädningsrummet är ändå att ”det här kan vi ta”. Tjejerna själva tyckte sig märka att UIF var något tröttare än oss. Grym känsla att ta med sig. När andra halvlek börjar väljer vi att ta vår bonusstraff i princip omgående. Elin Mattsson stegar fram och målvakten är visserligen på den men den är lite för bra placerad och 1-0 till ÖSK-dam. Nu är ÖSK-dam inne i en riktigt bra period. Lika dominanta som UIF var i början på första halvlek är våra tjejer i början på den andra. Elin Höglund får t ex ännu ett friläge där målvakten täcker av bra innan hon frispelad av Matilda Wiik kan rulla in 2-0 med ca 25 minuter kvar att spela. Sista kvarten blir vi återigen lite ängsliga och UIF tillåts ta över spelet igen. Tjejerna står dock upp bra men i 90´minuten styrs ett inlägg olyckligt på egen spelare mot mål. Pillan räddar snyggt men det är en enkel sak för UIF´s påpassliga forward att rulla in slutresultatet 2-1. På det stora hela en väldigt bra match för att vara första på säsongen mot en motståndare som var väldigt bra på alla positioner. Tjejerna visade med all önskvärd tydlighet att dem kommer bli att räkna med även i div 3. Nyfiken på vad som händer inom ÖSK-dam? Följ oss på FB och Instagram ( @oskdamfotboll ) Tack för uppmärksamheten // ÖSK-dam Fotboll A-lag Damer 13 mar 2019 0kommentarer
  • Elljus i Östhammars motionsspår

    Elljuset i Östhammars motionsspår är nu reparerat efter all förödelse som stormen Alfrida ställde till med i början av året. Tyvär har skidsektionen vid besiktning konstaterat att 7 armaturer inte lyser av totalt 81. Detta kommer att åtgärdas vid lämpligt tillfälle. ÖSK skidsektion Östhammars SK 5 mar 2019 0kommentarer
  • BKV damcup "stänger" inomhussäsongen

    Imorgon, lördag 23/2, åker ÖSK-dam till Norrtälje för att stänga inomhussäsongen 2019. BKV damcup är futsalturnering över dagen med lag ifrån div 1 ner till div 5. Även denna gång kommer ÖSK-dam till spel med två lag men om inte skador och sjukdomar sätter stopp kommer mixen i lagen se något annorlunda ut. I vanliga fall brukar ledartrojkan försöka få till så jämna lag som möjligt men ser här en möjlighet för våra yngre nya tjejer att få mäta sig mot vuxet motstånd under lite lättare former. Det kommer då bli ett lite äldre lag där tonvikten med div 3 tjejer kommer vara och ett yngre med tonvikt på vårt div 5 gäng kryddat med några äldre som får vara med och balansera upp, lite grann som mentorer. :-) Första match för ÖSK´s del är kl. 10 och sen rullar det på under förhoppningsvis en lång dag. Säkraste platsen för uppdatering kring våra resultat är instagram. ( @oskdamfotboll ) Men varför inte ta bilen för att möta våren i Norrtälje och samtidigt stötta våra röd-vita tjejer. På återseende // ÖSK-dam Fotboll A-lag Damer 22 feb 2019 0kommentarer
  • ÖSK-damcup färdigspelad - Båda lagen vidare!

    I söndags, 10/2, avgjordes årets upplaga av ÖSK-damcup. ÖSK ställde i vanlig ordning upp med två så jämna lag som möjligt och dem gjorde ingen besviken. Lag Vit var det lag som nog spelade den bättre fotbollen av våra lag men hade det tuffare med resultaten. Gruppspelet slutade med en vinst och två förluster vilket ändå räckte för att gå vidare som en av två bästa treor. I kvartsfinalen ställdes laget mot fjolårsvinnarna Gimo IF och detta var utan tvekan den spelmässigt lagets bästa match under dagen. Det skapades flera bra chanser för att få in bollen men turneringens bästa målvakt och ribban stod i vägen. Istället drar en Gimotjej iväg bollen från halva plan som oturligt smiter in med bara 15 sekunder kvar av matchen. Förlust med 0-1 och därmed färdigspelat men en prestation som var värd bättre. Lag Röd fick mer kämpa för att få med sig resultaten men som dem gjorde det. Två vinster och en förlust i gruppspelet innebar andra plats i gruppen och avancemang till kvartsfinal. Där väntade våra eviga antagonister Häverödals SK. Matchen blev en tillknäppt historia med få chanser åt vardera håll och slutade även följaktligen 0-0. Sudden death följde och där fick vi vår tredje hörna vilket innebar straff. Elina (som även valdes in i turneringens All Star Team) gjorde inget misstag utan sköt laget till semifinal. Semifinalen spelades mot cupens suveräner och till slut även cupsegrare Östervåla Blå. Tjejerna stod emot länge men förlusten med 0-2 var inget att säga något om. Nu återstod alltså matchen om tredje pris. På andra sidan stod Frösunda som spelmässigt var dem som imponerat mest tillsammans med nämnda Östervåla blå. Lag vit gör dock en homogen insats och vinner till slut med 2-0 vilket innebär att vi fick behålla tredjepriset från förra årets cup. Summa sumarum en trevlig fotbollsdag som visade att vi kan konkurrera med duktiga fotbollslag trots saknaden av en handfull etablerade spelare. Om vädret tillåter börjar tjejerna fr o m nästa vecka träna på konstgräset i Gimo. Inomhussäsongen avslutas sen med cup i Norrtälje men mer inför den kommer senare här på hemsidan. Nyfiken på vad som händer inom ÖSK-dam? Följ oss på FB och Instagram (@oskdamfotboll) Tack för uppmärksamheten / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 12 feb 2019 0kommentarer
  • ÖSK-damcup startar tävlingssäsongen 2019

    Dags att dra igång tävlingssäsongen 2019. På söndag, 10/2, spelas vår egen ÖSK-damcup i Frösan här i Östhammar. Cupen pågår hela dagen med start kl. 08.00 och ÖSK-dam ställer upp med två lag. Precis som till inomhuscuperna förra säsongen har tränarna delat in lagen i två så jämna lag som möjligt. Detta blir då ett perfekt tillfälle för de yngre nya tjejerna att på riktigt lära känna sitt nya lag men även en möjlighet och visa att man även vill vara med ”på riktigt”. Fri entre´, så ta chansen att se ÖSK-dam dra på sig matchställen för första gången 2019. Nyfiken på vad som händer inom ÖSK-dam? Följ oss på FB och Instagram (@oskdamfotboll) Spelschema hittar du genom att klicka på längen nedan. Spelschema Tack för uppmärksamheten / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 4 feb 2019 0kommentarer
  • ÖSK huvudstyrelse valberedning

    Är du en person som värdesätter det Östhammars sportklubb erbjuder och som vill bidra till att föreningen vårdas och utvecklas? Då kanske styrelsearbete inom ÖSK är något för dig eller du kanske känner någon annan som skulle passa perfekt? Östhammars sportklubb bildades 1917 och innefattar fem sektioner, Ishockey, Fotboll, Skidor, Tennis och Basket. 2018 har klubben dryga 700 medlemmar och verksamheten bygger på engagemang och ideellt arbete. Vill du ha mer information eller lämna förslag på personer som valberedningen kan tillfråga om uppdrag, kontakta huvudstyrelsens valberedning som består utav respektive sektions ordförande. Ishockey Johan Köhler Johan.kohler@telia.com Fotboll Jessica Smedjegård jessicasmedjegard@hotmail.com Skidor Claes-Göran Runemark gurk46@hotmail.com Tennis Rickard Naeslund rickard.naeslund@hotmail.com Basket Ulrika Tillemar ullis78@hotmail.se Östhammars SK 5 nov 2018 0kommentarer
  • Stötta ÖSK hockey - Provkör Skoda!

    Hej! Nu behöver vi din hjälp. När du provkör en Skoda hos Bilteam så skänker Skoda 200kr/provkörning till ÖSK-hockey. Det måste dock ske innan den 30 november. Pengar till lag-kassorna: Av de 200kr kan du välja att 100kr ska gå till ett av våra lag. Säg bara till vilket lag då du provkör . Läs mer på: http://www.skoda.se/mer-skoda/hockey Tack på förhand! //Johan Köhler Ordf ÖSK Hockey Östhammars SK 19 okt 2018 0kommentarer
  • ÖSK-dam U slutade fyra i div 5

    Under lördagen (6/10) spelades sista omgången i div 5 då ÖSK-dam U tog emot Österlövsta FF hemma på IP. Matchen slutade 4-2 efter att ÖSK-dam och framför allt Amanda Ström rivstartat matchen med två snabba mål de första 7 minuterna. Sen registrerades 3-0 efter en kvart som självmål men det tycker vi var lite väl hårt och ger Amanda även det. Sista målet, som även fastställde slutresultatet, tåade Matilde Andersson in i matchminut 87´. Matilde blev därmed den tjej som fick stänga målskyttet för ÖSK dam 2018. ÖSK-dam slutar på en klart godkänd 4:e plats i div 5 efter 11 vinster 2 oavgjorda och 5 förluster. ÖSK-dam U startades upp inför säsongen då vi hade en för stor trupp för bara ett lag och dessutom ett flicklag som börjar knacka på dörren för att få spela på seniornivå. Kort beskrivet kan man säga att de olika trupperna i div 5 bestått av 5-10 tjejer som bildat grunden till ÖSK-dam U, 4-5 tjejer från senaste A-matchen och mellan 2-4 tjejer från flicklaget. På så vis har vi fått en härlig mix mellan gammalt och ungt till i nästan varje match. Under året har inte mindre än 45 (!) tjejer spelat i div 5 med ett åldersspann från 50 ner till 14 år. Som vi sagt så många gånger….bredden är vår styrka. ÖSK-dam U har alltså med råge fyllt den funktion vi såg framför oss. Ge speltid till de tjejer som kanske inte riktigt fått chansen i div 4, extra matchträning för tjejerna i div 4 (som hade betydligt färre matcher) och en mjuk övergång för de tjejer i flicklaget som nästa år förmodligen tillhör truppen till ÖSK-dam. Trots att vi haft en otrolig rotation med spelare slutar alltså tjejerna 4 i serien och förlusterna har alla utom en kommit mot de tre topplagen. Det visar att ÖSK-dam verkligen är på rätt väg. Vi har nu en spelidé som även använts i flicklaget vilket gjort att de unga tjejerna snabbt anpassat sig till seniorfotbollen. Laget har under året letts av våra fyra Old-ladies, Camilla Jansson (som även spelat ibland), Victoria Davidsson, Laila Söderblom och Jennie Naeslund-Larsson. En fyrklöver som bjudit på härlig energi, glädje och en hel del rutin för tjejerna att luta sig mot. Till nästa år hoppas vi att så många som möjligt från flicklaget vill tillhöra damtruppen fullt ut. På så vis kommer hela div 5 truppen att träna ihop och hur bra ska det inte bli då? Kan vi t o m vara med och slåss om slutsegern? Slutsegrare i div 5 blev Films SK. Vi önskar Film lycka till i div 4 2019 och är övertygade om att dem blir ett topplag även där. Nyfiken på vad som händer inom ÖSK-dam? Följ oss på FB och Instagram (@oskdamfotboll) Tack för uppmärksamheten / ÖSK-dam. Fotboll A-lag Damer 8 okt 2018 0kommentarer
  • Visa fler nyheter